15 aprilie 2008

Cat de interactive sunt site-urile ziarelor romanesti

UPDATE: Link for the English version of the post.

Upsy, seems I did it again. Now I've noticed that Manafu points out that the first news site to have a twitter feed is Cotidianu

Am citit despre studiul Joannei Geary, reporter la Birmingham Post, pe Online Journalism Blog. Elementele masurate in cadrul studiului fac parte din colectia de instrumente online aparute in ultimii ani, email, retele sociale, podcasturi, webcasturi, rss, newslettere, email alerts, cu o steluta pentru Twitter, serviciu care reuseste sa castige din ce in ce mai mult teren, facandu-i pe unii sa se intrebe daca nu cumva acesta va reprezenta viitorul stirilor in online.
Am observat ca in ultimii doi ani, tot mai multe site-uri ale ziarelor romanesti au inceput sa adopte multe dintre elementele interactive de mai sus, integrandu-le in site, sau reconstruind site-ul de la zero, cu acest lucru in minte. Insa, in afara comentariilor nesfarsite in contradictoriu, improscarea cu noroi, sau perpetuarea prejudecatilor, nu prea gasesc mare utilitate. Forumurile sunt seci, atunci cand nu sunt folosite ca teren de razboi pentru exhibarea diferitelor frustrari intelectuale, politice sau culturale.



sursa Joanna Geary
Asta vad eu, este punctul de vedere al unui neofit. Prin urmare, as avea foarte mare nevoie de un astfel de studiu aplicat pentru presa din Romania. Se simte careva?

M-am simtit eu ... prin urmare

Am intrat pe site-ul BRAT, am selectat cotidianele, tirajul brut si perioada noiembrie 2007 - decembrie 2007, pentru ca din cate mi-am dat eu seama, nu exista date mai recente disponibile. La modalitati de vizualizare am ales optiunea pentru media totala pentru perioada selectata (Daca doriti vizualizarea mai multor tipuri de cifre de difuzare). Am obtinut urmatorul tabel, cred eu pentru cele mai importante ziare din Romania in functie de tirajul brut. Am ales tirajul brut pentru ca nu am gasit nici o legatura intre site-ul unui cotidian si nr. de vanzari sau cel de abonamente. Daca are cineva sugestii, ii sunt recunoscator in avans. Cei care il cumpara sau se aboneaza, ar putea sa nu mai intre pe site, cum ar putea foarte bine sa intre fara sa il cumpere. Sa spunem ca este vorba de un clasament bazat doar pe muschi de hartie.

Numele publicatiei Tiraj brut Sursa
Libertatea 320584 declaratie de difuzare
Click 133499 declaratie de difuzare
CANCAN 107888 declaratie de difuzare
Gazeta Sporturilor 101314 declaratie de difuzare
Jurnalul National 99453 declaratie de difuzare
PRO Sport 92245 declaratie de difuzare
Evenimentul Zilei 77079 declaratie de difuzare
Romania Libera 70857 declaratie de difuzare
Gandul 49624 declaratie de difuzare
Adevarul 41862 declaratie de difuzare
Cotidianul 40274 declaratie de difuzare
Ziua 26634 declaratie de difuzare

Am luat in considerare urmatoarele elemente:

Articole ale reporterilor pe blog
Blog
Blogroll cu link-uri externe
Bookmarks
Cel mai popular
Chat instantaneu
Comentarii la articole
Comentarii pentru articolele pe blog
Feed RSS
Feed RSS cu publicitate
Feed RSS pe sectiuni
Informatii date de contact
Instrumente interactive
Newsletter pentru e-mail
Nu necesita inregistrare
Podcast
Retele/Cluburi sociale
Spatiu pentru mesaje, forumuri
Twitter
Continut video

S-a luat la scarmanat fiecare site in parte si s-a ajuns la urmatoarea concluzie grafica:

ziare

Cateva observatii preliminare. In afara de Gazeta Sporturilor, nici un alt site nu ofera un grad foarte mare de interactivitate. Gazeta are My Sport. Si Gandul are o oferta asemanatoare, dar este foarte limitata, prin urmare am omis-o. In cazul Ziua, nu am inteles cum functioneaza conceptul lor de blog. Daca Twitter nu reprezinta o surpriza, ma rog, lipsa lui, segmentarea fluxului pe categorii, mi se pare o optiune care nu este exploatata indeajuns. Daca tot discutam de RSS, este de mentionat absenta absoluta a publicitatii in fluxul de stiri.

Un alt lucru care mi-a atras atentia a fost absenta oricarui instrument de bookmark. Banuiesc ca tot din cauza asta nici nu prea exista optiuni pentru retele sociale. In schimb, majoritatea inca mai folosesc yahoo messenger ca instrument de propagare a articolelor, lucru pe care nu l-am observat la site-urile similare de afara. Blogurile, in cazul in care exista, se limiteaza la a pune link-uri catre ceilalti colegi, nu exista link-uri externe. Cu exceptia Cotidianului, am considerat link-ul catre Ioan T. Morar ca fiind extern, cu toate ca acum nu mi se pare foarte fair-play.

Majoritatea site-urilor se bazeaza in clasamentele articolelor pe nr. de afisari/cantitativ, si nu pe o notare a articolelor/calitativ. Continutul video este destul de sarac. Poate am sa incerc sa adun toate observatiile astea intr-un alt post, mai detaliat.

Nu il folositi ca o referinta [cred ca am facut destule greseli, astept recomandari, corecturi], ci mai degraba ca un indemn, pentru cei mai in tema decat mine, sa faca un studiu relevant. Daca am putut eu, fara prea mare pregatire, as fi interesat de o parere pertinenta din domeniu.

Tabelul poate fi descarcat de aici.

I-ar mi-am umplut readerul de feed-uri. Ma doare capul.

PS. O dedicatie pentru cei de la Electrica, care au fost atat de draguti incat sa intrerupa alimentarea, in timp ce eu lucram la tabel, sper sa stati in intuneric tot restul anului.